קו ההגנה הראשון: הצהרת נגישות תקנית, מה היא חייבת לכלול?

שתפו את הפוסט עם עוד אנשים:

כמעט כל אתר בישראל מחויב בהצהרת נגישות

כן. כל אתר שמספק שירות ציבורי או מידע לציבור חייב להציג הצהרת נגישות באתר.

זה כולל:

  • עסקים שמספקים שירות לציבור.
  • עמותות.
  • גופים ציבוריים.
  • נותני שירותים מקצועיים.
  • חברות טכנולוגיה.
  • אתרי תדמית.
  • דפי נחיתה.

הצהרת הנגישות היא חלק מחובת השקיפות בתקן.

האם יש פטור לעסקים קטנים?

כן, אבל וזה חשוב:
גם עסק קטן שפטור מביצוע חלק מהתקנות עדיין חייב בהצהרת נגישות.
הפטור מדבר על היקף ההנגשה, לא על גילוי מידע ושקיפות.

אתרים שלא חייבים בהנגשה לבעלי מוגבלויות

החריגים היחידים:

  • אתרים פרטיים לחלוטין שלא מספקים שירות.
  • אתרים אישיים שאין בהם פניה לקהל.
  • פורטפוליו אישי (תלוי פרשנות, אבל לרוב לא נחשב שירות לציבור).

הבעיה: הצהרה שטחית חושפת אתכם

רוב העסקים רואים בהצהרת נגישות "עוד עמוד משפטי" שצריך להופיע באתר.
כתוצאה מכך, הם מציגים הצהרות גנריות, לא עדכניות או מבוססות על כלי אוטומטי.
הצהרה לא עדכנית מהווה עדות לכך שהארגון אינו נוקט ב״מאמץ סביר״ לציית לחוק.

מה הצהרת נגישות חייבת לכלול כדי להגן עליכם?

הצהרת נגישות אפקטיבית היא מסמך מחייב שמהווה את הקשר הראשון בין אזרח שחווה קושי לבין העסק:

  1. מצב נגישות נוכחי: פירוט מדויק של חלקי האתר הנגישים והלא-נגישים (אם יש). חובה לציין לאיזה תקן (WCAG 2.0) ולאיזו רמה (AAA או AA) האתר מצהיר.
  2. במגבלות נגישות ידועות (Known Limitations) נדרשת הצהרה שקופה על ליקויים קטנים שאי אפשר או לא סביר לתקן כרגע אשר מחזקת את עמדתכם בפני בית המשפט על "מאמץ סביר" בחלקים לא נגישים ידועים, אם ניתן אז לציין תאריך של תיקון.
  3. התאמות שבוצעו: תיאור ברור של הפעולות שנעשו (תהליך הנגשה שבוצע, תמיכה בטכנולוגיות מסייעות וכו׳) והתאמות נגישות פיזיות (אם רלוונטי).
  4. דרכי פנייה והתקשרות: זהו מרכיב קריטי להגנה משפטית. המסמך חייב לכלול פרטי רכז הנגישות: שם, טלפון, ודואר אלקטרוני (חובה בחוק).
  5. דרך דיווח על ליקויים: מנגנון המאפשר למשתמש לדווח על קשיים באופן מיידי, במקום לפנות לעורך דין.
  6. תאריך אחרון לעדכון הבדיקה: חובה לציין מתי בוצעה הבדיקה האחרונה, כדי להדגים מחויבות לתחזוקה שוטפת.

 

טיפ מומחה: קיימת דרישה בישראל שנקראת ״קישוריות כפולה״. כלומר, יש לספק לפחות 2 דרכים למצוא דף באתר.
לכן, גם הקישור לעמוד הצהרת הנגישות חייב להופיע פעמיים באתר.

הצהרה תקנית ומלאה מראה לבית המשפט וללקוחות על תום לב ועל נקיטת מאמץ סביר.
היא הופכת את התביעה הפוטנציאלית לפנייה מנהלית שניתנת לפתרון.
אנו מכינים הצהרות מקיפות המבוססות על מיפוי טכני מלא, המבטיחות שכל סעיף עומד בדרישות החוק.

 

ניתן להיעזר בתבנית הבסיסית להצהרת נגישות, המופיעה באתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
תבנית זו מהווה שלד בסיסי בלבד. כדי להבטיח קבילות משפטית והגנה מלאה, חובה לעבות אותה עם המידע המפורט שצוין לעיל.

 

* הבהרה משפטית: תוכן זה אינו ייעוץ משפטי

המידע המופיע בבלוג זה מובא לידיעה כללית בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל החלטה המתקבלת על בסיס מידע זה, לרבות בנוגע לציות לחוקי הנגישות או ניהול סיכונים משפטיים, צריכה להיעשות לאחר קבלת ייעוץ מעורך דין המתמחה בתחום.

אנו מודים לחברת Enability על העבודה המעולה והשרות המקצועי שהחברה מעניקה בתחום תקינה ונגישות דיגיטלית.
תוך הבנת אילוצי הפיתוח של הלקוחות, הענקת ייעוץ יצירתי ,גמיש מחשבתית, מוקפד בזמנים, אמינות ותקציבים.

רמה מרינוב-כהן, מנהלת למידה, חברת ram

הדרך לנגישות מלאה

אנחנו מלווים אותך בכל שלב – מהבדיקה הראשונית ועד לאישור הנגישות הרשמי.
 התהליך פשוט, מדויק ושקוף:
 בדיקה מעמיקה, תוכנית תיקון ברורה, וליווי אישי עד שהאתר שלך עומד בכל התקנים ומעניק חוויית משתמש מיטבית לכל אחד.
נגישות היא לא רק צעד נכון מבחינה חוקית, היא החלטה עסקית חכמה שמשפרת את חוויית המשתמש, מרחיבה את קהל הלקוחות שלך ומחזקת את המותג.
רוצה לבדוק אם האתר שלך באמת נגיש?
 קבע פגישת ייעוץ חינמית עם מומחי הנגישות של Enability.

אהבתם? שתפו את הפוסט עם עוד אנשים:

אנחנו חושבים שזה יכול לעניין אתכם

תוספי הנגישות מבטיחים 'עמידה מלאה בתקן' בלחיצת כפתור, אך בפועל הם יוצרים 'כיסוי קוסמטי' שאינו פותר את בעיות הקוד המבניות.
אי-נגישות של טפסים מביאה לכך שמשאבים רבים שהוצאו על פרסום והבאת תנועה, מתבזבזים בשלב האחרון. הנגשת טופס היא אחת ההשקעות המשתלמות ביותר ב-CRO ובשיפור יעילות השיווק.
ניווט מקלדת הוא הבדיקה האולטימטיבית לבריאות הקוד. אתר שאי אפשר לנווט בו עם TAB בלבד – אינו עומד בתקן. אז מה חשוב לשים לב לפני עלייה לאוויר?